למידה רגשית חברתית SEL
SEL מיומנויות רגשיות חברתיות

למידה רגשית-חברתית (SEL) היא גישה חינוכית שמטרתה לפתח אצל ילדים מיומנויות חברתיות ורגשיות חיוניות.

מה ילדים לומדים ב-SEL?

תוכניות SEL מכסות מגוון רחב של נושאים, אך בדרך כלל הן מתמקדות בחמישה תחומים עיקריים:

  1. מודעות עצמית: זיהוי רגשות, מחשבות וערכים, תפיסת עצמי מדויקת, זיהוי חוזקות וחולשות.
  2. ניהול עצמי: שליטה בדחפים ורגשות, התמודדות עם מתח, מוטיבציה עצמית, הצבת יעדים ומשמעת עצמית.
  3. מודעות חברתית: אמפתיה לאחרים, הבנת נורמות חברתיות ותרבויות שונות, כבוד לזולת.
  4. מיומנויות יחסים: תקשורת יעילה, שיתוף פעולה, פתרון קונפליקטים, בניית קשרים חיוביים.
  5. קבלת החלטות אחראית: זיהוי בעיות וניתוח מצבים, פתרון בעיות, חשיבה ביקורתית, קבלת החלטות מושכלות תוך התחשבות באחרים.

כיצד SEL עוזר לילדים?

מחקרים רבים מצביעים על כך שלמידה רגשית-חברתית תורמת רבות להתפתחותם של ילדים במגוון תחומים, וביניהם:

  • הצלחה אקדמית: ילדים עם מיומנויות SEL טובות יותר נוטים יותר להצליח בלימודים, להיות מעורבים בלמידה ובכיתה.
  • בריאות נפשית: ילדים עם מיומנויות SEL טובות יותר נוטים פחות לסבול מבעיות חרדה ודיכאון, ולפתח תחושת חוסן נפשי גבוהה יותר.
  • מיומנויות חברתיות: ילדים עם מיומנויות SEL טובות מצליחים יותר חברתית, מצליחים לנהל קונפליקטים בצורה יעילה ולבנות מערכות יחסים בריאות עם סביבתם.
  • התנהגות חיובית: ילדים עם מיומנויות SEL טובות נוטים פחות להתנהגות אלימה או אימפולסיבית, ומצליחים ביתר קלות לקבל על עצמם ולהסתגל לחוקים ולכללים.
  • הצלחה עתידית: מחקרים מראים שילדים עם מיומנויות SEL טובות יותר נוטים יותר להצליח בחייהם הבוגרים, הן מבחינה אישית והן מבחינה מקצועית.

לסיכום:

למידה רגשית-חברתית היא כלי חשוב שיכול לעזור לילדים לפתח את מיומנויות וכישורי חיים משמעותיים. תכנית גפן "החופש לצמוח" משלבת מיומנויות SEL באמצעות פעילויות חווייתיות ויצירתיות, הן עבור התלמידים והן עבור צוות החינוכי.